בס''ד
 
עברית | English                              
חבר קיים התחבר | חבר חדש הרשם
דף הבית | אודותינו | החשבון שלי | תקנון | הפוך לדף הבית | צור קשר | פרסמו אצלנו
גרפולוגיה

יסודות הניתוח הגרפולוגי
06.05.07
לעיתים שואלים אותי אם ניתן ללמוד אך לכתוב בראיונות עבודה, בדומה לסדנאות המנחות כיצד לעבור מרכזי הערכה.
בגרפולוגיה למידה זו בלתי אפשרית. גם אם נצליח "לזייף" סימן אחד או שניים, הכתב שלנו מורכב מסמנים רבים כל כך שאין מוח אנושי המסוגל לשלוט בפרטים רבים כל כך בו זמנית, בנוסף לכך, הניסיון לשלוט בכתב מאט את הכתיבה וגורם לה להראות לא טבעית, עם כל המשמעויות הנובעות מכך.

את סימני הכתב אנו מפרשים תוך ראיית המכלול, כלומר בנוסף לפרשנות כל סימן בנפרד אנו בוחנים את הקשרים שביניהם.
מטרת מאמר זה היא לתת לקורא מושג אודות הניתוח הגרפולוגי ומורכבותו.

תחילתו של כל ניתוח כתב הוא ממבט מלמעלה.
תמונת המאקרו של הכתב עוזרת לנו לקבל התרשמות ראשונית של מאפייני הכותב.
אנו בוחנים שלושה פרמטרים הנקראים שלושת תמונות הכתב:
? תמונת התנועה מייצגת את ההיבט הדינאמי והאנרגטי של האישיות ונותנת לנו אינדיקציה לגבי מיזגו של הכותב, רמת הערנות שלו ומהירות התגובה שלו.
? תמונת הצורה . במהלך השנים הכתב מקבל צביון ייחודי שאינו בהכרח דומה לדגם הנלמד. תמונה זו מייצגת את השילוב שבין צרכיו האישיים של האדם וסגנונו האישי לבין השתלבותו בחברה.
? תמונת הארגון. הארגון של הטקסט על הנייר גם הוא נלמד אך מקבל צביון אישי במהלך השנים. תמונה זו מייצגת את האופן שבו האדם מסתגל למוסכמות חברתיות וכיצד הוא מנצל את השטח העומד לרשותו מבחינה כלכלית.

התמונות אינן עומדות בפני עצמן אלא משפיעות אחת על השנייה. לדוגמא כותב המשקיע הרבה מאמץ בעיצוב/קישוט האות. השקעה זו בפרטים תבוא על חשבון הדינאמיות שבכתב וכן גם באישיות.

לאחר מכן אנו עוברים לבדיקת הפרטים הקטנים בכתב. לצורך ההסבר אנו נחלק את הסימנים השונים לארבע קבוצות:
1) מימד הרוחב- מתייחס לפרמטרים כמו רוחב האותיות, רווחים בין מילים, בין אותיות, רוחב שולי ימין ושמאל, זווית כתיבה.
מבחינת אישיות הכותב, מימד הרוחב מתייחס ליחסינו עם הסביבה. איך אנחנו מתחברים, איך אנחנו נפרדים, תלות או עצמאות, קירבה או ריחוק.
ניתן להבין ממימד זה על יחסינו עם הסביבה בעבר ולמה אנו מצפים בעתיד.
2) מימד האורך- קיימים שלושה אזורים בכתב. איזור אמצעי, עליון ותחתון.
אזורים אלה מקבילים למרכיבי האישיות לפי פרויד. האזור האמצעי מקביל לאגו,לכוחות הנפש שלנו. האזור העליון מקביל לסופר אגו, המייצג את המוסר, רוחניות, אינטלקטואל. האזור התחתון מקביל לאיד, המייצג את הדחפים, הקשר לחומריות, למציאות.
מתייחס לסימנים כמו גודל הכתב, אזורי הכתב רווחים בין שורות, מהלך שורות, שוליים עליים ותחתונים.
מימד זה מראה לנו מה קורה לאדם במישור האישי. כאן אנו יכולים לראות נושאים כמו הערכה עצמית, האם האדם מוחצן או מופנם, אינטליגנציה, שליטה בדחפים.
3) מימד העומק- מימד זה כולל סימנים כמו לחץ הכתיבה וחילופי הלחץ, עובי הקו, שולי קו- חדים או מטושטשים ולחץ בפתיחה ובסיום של קו.
עוצמת הלחץ בכתיבה היא תוצאה של חיכוך בין העט לנייר. הוא גם תוצאה של הצורה והחוזק בו מחזיקים את העט.
הלחץ מספר לנו כמה מאמץ האדם משקיע בחיים שלו, על האנרגיה הנפשית העומדת ברשות הכותב והדרך שבה הוא מנצל את האנרגיה. לפעמים האנרגיה תקועה במקום מסוים ואז גם אם עומדים לרשות האדם כוחות רבים הוא יהיה עייף ומותש. דוגמא טובה לכך הם אנשים שעוסקים רבות בטראומות ובאירועי העבר וכך האנרגיות שלהם אינן זמינות עבור דברים אחרים.
ניתן לראות באיזה תחום משקיע הכותב את מרבית האנרגיה שלו לפי האזורים בכתב שמודגשים. למשל אם הלחץ גדל בקווים העולים ניתן ללמוד מכך שהאדם משקיע אנרגיות רבות בתחום האינטלקטואלי.
4) צורה- , אך התרשמות זו הינה ראשונית בלבד ואין להסיק ממנה על אופיו של הכותב ללא בדיקה מעמיקה של צורת הכתב.
צורת הכתב מראה לנו על הדרך בה הכותב משלב בין העדפותיו וצרכיו האישיים ובין דרישות הסביבה והמוסכמות החברתיות הנהוגות בה. במילים אחרות הצורה מתארת לנו אך הכותב מסתגל לסביבה.
בנוסף לכך, ניתן ללמוד מהצורה על הכישורים האינטלקטואליים של הכותב, כמו זיכרון, דמיון, מקוריות ועוד.

האותיות בנויות מקוים ישרים וצורות עגולות בצרופים שונים. למרות שצירופים אלה קבועים מראש, הכותב בדרך כלל לא נצמד לתקן ומשתמש בתחליפי צורה, כלומר משתמש בעיגול במקומות שנהוג להשתמש בקו ישר ולהפך. הסטייה מהתקן מקנה צורה אישית לכתב ומראה על גמישות של הכותב בהסתגלותו לסביבה.
כאשר הכתב מאבד מקריאותו כתוצאה מתחליפי הצורה, הדבר מעיד על אדם הנוטה לפועל לפי צרכיו ואינו קשוב לסביבתו .

הצורה העגולה הינה צורה רכה הקלה יותר לביצוע מהצורה הזוויתית ומעידה על ההסתגלות לסביבה. הזוית נוקשה ונעשית במתח רב. המתח יכול להיות מתח של עשייה או מתח שמקורו במעצורים, משבר נפשי וקונפליקטים פנימיים. כאן התנועה יכולה לעזור לנו להבחין בין השניים.

התנועה משפיעה רבות על הפירוש שאנו נותנים לצורת הכתב. תנועה ספונטאנית, זורמת מעידה על תיאום בין התדמית החיצונית של הכותב ובין התחושה הפנימית שלו.
כאשר התנועה אינה ספונטאנית, היא מעידה על תדמית חיצונית שבאה לחפות על התחושה הפנימית.

אם כך, ניתן להבין שעבודתו של הגרפולוג הינה משימה לא פשוטה הדורשת יכולת אבחנה בפרטים יחד עם יכולת לראות את התמונה הכוללת.
מיכל אבן צור- הכותבת הינה גרפולוגית,בוגרת תוכנית הלימודים של האגודה לגרפולוגיה מדעית ובעלת BA במדעי החברה.
 
כתבות נוספות:
 
באדיבות: מאמרים
 
תגובה לכתבה   |   שלח לחבר
 
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות
 
  תגובות  
 




 
 
 
 

ראשי | אודותינו | החשבון שלי | תקנון | צור קשר|פרסמו אצלנו|כתבו לנו


חנות וירטואלית | בניית אתרים
סיקום - חנות וירטואלית
© 2019, לוס אנג'לס ישראל . כל הזכויות שמורות