בס''ד
 
עברית | English                              
חבר קיים התחבר | חבר חדש הרשם
דף הבית | אודותינו | החשבון שלי | תקנון | הפוך לדף הבית | צור קשר | פרסמו אצלנו
אקטואליה

האם האסלאם דת סובלנית?
27.05.07
פרשנות הקוראן ושאר הטקסטים הבסיסיים של האסלאם, דוגמת ההלכה (חדית'), משמשת הכלי העיקרי בהתנצחות בין הקיצוניים לליברליים, כלומר, בין אלה שמנסים להציגם כמעודדי טרור ושמרנות לאחרים הרואים באסלאם דת סובלנית ופלורליסטית. שאול לוי , באדיבות: אומדיה

האם האסלאם דת סובלנית? שואל הד"ר עבד אל-ח'אלק חוסין, במאמר אותו פרסם באתר האינטרנט הליברלי, "אילאף" (18 ביוני 2006). חוסין, מלומד וסופר, יליד עיראק החי כיום בבריטניה, נמנה יחד עם מאות משכילים ואנשי רוח ערביים ומוסלמים המשתייכים לזרם האסלאם הליבראלי ומשמיעים את קולם בשנים האחרונות ביתר שאת על רקע אירועי ה-11 בספטמבר וגל הטרור השוטף את אזורינו בשנים האחרונות.

כתבות נוספות
ליברלים ערביים נגד הטרור
המאבק על דמות האסלאם: האסלאם הליברלי

כיום, אומר חוסין, נתפסים המוסלמים בעיני העולם כטרוריסטים "אפילו אם יוכיחו את ההפך.. זוהי התמונה של האסלאם ושל המוסלמים כפי שמצטיירת בעיני העולם, אם נרצה בכך וגם אם לא". את האחריות למציאות עגומה זו מטיל חוסין על המוסלמים עצמם. "מנטאליות ביטול האחר והטרור האסלאמי המתפשט במהלך שני העשורים האחרונים הציבו את האסלאם ואת המוסלמים במערכת-דמים נגד העולם ודרכיהם האלימות של המוסלמים נטעו בקרבם של הלא-מוסלמים ואפילו בקרב המוסלמים הנאורים והליברלים את הרושם כי האסלאם היא דת המאמינה באלימות, דוחה את האחר, אינה מגלה סובלנות לאלו החולקים על דעתה, אינה מגלה ביקורת עצמית ואינה מקבלת חידושים והתפתחויות תרבותיות".

לראייתו של חוסין, בדומה לתפיסה המקובלת בקרב מרבית אנשי האסלאם הליברלי, האסלאם הסלפי (הפונדמנטליסטי) הקיצוני הוא ששולט כיום על העולם הערבי והאסלאמי. חסידיו- אנשי דת, פוסקי הלכה ומטיפים, מתבססים בראש ובראשונה על טקסטים דתיים, הקוראן והחדית' (סיפורי הנביא), אותם הם מצטטים ובהם הם משתמשים על מנת להפיץ שנאה ולעודד צעירים לבצע פעולות טרור. הקוראן, מבהיר חוסין, רווי טקסטים הקוראים לסובלנות ופלורליזם, כדוגמת “קְרָא אל נתיב ריבּונךָ בחוכמה ובדברי מוּסר נאים, והתנצח עִמם בדרכי נועם” (פרשת הדבורה, 125); “אילו רצה ריבּונךָ, היה עושׂה את כל האנשים בני אומה אחת, אך הם אינם חדלים לחלוק זה על זה” (פרשת הוּד, 118).

פרשנות מגמתית

הצרה היא, אומר חוסין, כי בקוראן קיימים פסוקים הפוכים המשמשים את הקוראים לאלימות ולאי-סובלנות. יתרה מכך, כשהם מתבססים על פרשנות הקוראן המקובלת, טוענים חסידי האסלאם הרדיקלי, כי אותם פסוקים הקוראים לאלימות ולשלילת האחר, הם פסוקים בעלי עדיפות, שכן אלו נחשבים להיות פסוקים מאוחרים שהוענקו לנביא מוחמד בתקופה מאוחרת של חייו בה חי בעיר אל-מדינה. פסוקים אלו, כך עפ"י הפרשנות המקובלת, למעשה ביטלו את כל הפסוקים המוקדמים המצווים על הנביא ועל המוסלמים בכללם לנהוג בסובלנות כלפי האוכלוסייה שאינה מוסלמית. פסוק שכזה הוא "פסוק החרב" - "עם תום החודשים הקדושים, הרגו את המשתפים (הכופרים) בכל מקום אשר תמצאום"... ואולם אם יחזרו בתשובה ויקיימו את התפילה וייתנו זכאת (תשלום צדקה המחויב באסלאם), שלחו אותם לחופשי, כי אלוהים סולח ורחום" (פרשת ההצהרה, 9). פסוק דומה הוא: “הילחמו באנשים אשר אינם מאמינים באלוהים ולא ביום האחרון ואינם מקדשים את אשר קידשו אלוהים ושליחו, ואינם מחזיקים בדת האמת – אלה בהם אשר ניתַן להם הספר – עד אשר ישלמו את הגִ’זְיָה (מס גולגולת) במו ידיהם, בעודם מושפלים” (פרשת ההצהרה, 29).

בספרות החדית' (ההלכה האסלאמית) המצב דומה. במאמרו מביא חוסין ציטוטים מפי הנביא מוחמד המופיעים בחדית' ונחשבים עפ"י הפרשנות כמהימנים ביותר. “לא תברכו את היהודים ואת הנוצרים בברכת שלום ואם תפגשו אחד מהם בדרך, דחקו אותו לדרך הצרה ביותר”. עוד אמר הנביא: “לא תתקיימנה שתי דתות בחצי האי ערב”.

לסיכום, אומר חוסין "דת האסלאם בעלת פרצופים רבים - דת סובלנית למי שרוצה אותה סובלנית ודת של טרור, רצח, אלימות ואכזריות למי שרוצה אותה כזו. בכדי שהעולם האסלאמי יתנהל בשלום ויעקוב אחר ההתפתחויות התרבותיות, מוטל על הפיקחים שבין אנשי הדת ליישב את הבעיה הזו ולענות על השאלה הבאה: “האם האסלאם דת סובלנית”.

ליצור הלכה ליברלית

אם כך, עולה השאלה האם האסלאם אחראי לקיפאון המאפיין את החברה הערבית והאסלאמית, ויתרה מכן האם האסלאם מהווה מכשול לכל התפתחות חיובית בעתיד?

ד"ר שאכר אל-נאבולסי, משכיל וסופר ירדני החי כיום בארה"ב ונחשב לאחד מן הבולטים שבאנשי האסלאם הליברלי, סבור כי האסלאם אינו המקור לתחלואי החברה האסלאמית והערבית. לטענתו הבעיה טמונה במחשבה הדתית שעוצבה ע"י אנשי דת והלכה מוסלמים, ולא בדת האסלאם. האסלאם היום, אומר נאבולסי, הוא אסלאם של אנשי דת והלכה, אסלאם שסולף ומהווה היום מחסום העומד בפני חשיבה חופשית ומדעית. באשר לטקסטים הדתיים הקוראים לחוסר סובלנות כלפי לא-מוסלמים מסביר נאבולסי כי אלו נבעו "מנסיבות פוליטיות וחברתיות מסויימות ששררו לפני 1500 שנה", אולם כיום אין מקום לדעות אלו. לפיכך קורא נאבולסי יחד עם רבים מבין הליברלים הערביים החדשים לרפורמה באסלאם ולפרשנות מחודשת של הקוראן.

"בעבר היה האסלאם לחלוץ בתחומים רבים", אומר החוקר האשם סאלח. "האסלאם הוא שהביא לאנושות השגים בתחומים רבים כגון הגיאומטריה, המתמטיקה, ייצור הבשמים, פילוסופיה ורפואה". לטענתו היצירה התרבותית הענפה שאפיינה בעבר את האסלאם, היא שמוכיחה כי האסלאם אינו הסיבה לנחשלות הנוכחית. "יש לעשות הפרדה בין האסלאם לבין פרשנות האסלאם הנפוצה בתקופה זו ובתקופות אחרות. בתקופת "תור הזהב" של האסלאם שלטה פרשנות נאורה ושכלתנית, הפועלת בסימביוזה ובשיתוף עם החברות האחרות. אולם עם תחילתה של תקופת ההתאבנות החלה מתפשטת פרשנות אחרת, כלומר תפיסה קפואה, מסוגרת, קנאית, וזוהי המציאות אותה ירשנו אנו.. אנו זקוקים ליכולת שכלתנית ולפרשנות חדשה לכל מורשתנו הקדומה... עלינו לקרוא את הקוראן ברוחו ולעומקו, ולא להתמקד בטקסטים וצורתו החיצונית בלבד, ישנן משמעויות עמוקות לקוראן ואלו ראויות שיזכו בתשומת ליבנו..."

האסלאם דת סובלנית ופלורליסטית, אומרים הליברליים הערביים החדשים. הפרשנות הקיצונית השלטת על האסלאם אינה כזו. לפיכך רואים אותם ליברלים את משימתם לפעול לחינוך הדור החדש ולהילחם במה שהם מכנים "הטרור הדתי". הנוער הערבי, הם אומרים, ראוי שידע כי קיימת לאסלאם תפיסה שונה מלבד זו הנלמדת בבתי הספר והאוניברסיטאות. באמצעות מאמריהם הם דנים במתרחש היום בעולם האסלאם ובחברה האסלאמית בכללה על מנת להציע פתרונות לבעיות. בפועל, הם אינם זוכים לפופולאריות רבה בקרב הרחוב הערבי. יחד עם זאת הליברליזם הערבי הוא כוח עולה בזירה הערבית והאסלאמית, הוא זוכה לחשיפה בעיקר באתרי האינטרנט, והוא זקוק לתמיכה ולעידוד.

 
תגובה לכתבה   |   שלח לחבר
 
לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות
 
  תגובות  
  החרה החזיק אחריו
אדם   - ‏16/‏09/‏2012 09:30 
1.
  הקוראן דת של שלום
יוסוף אל אכבר   - ‏19/‏10/‏2012 05:33 
2.
 




 
 
 
 

ראשי | אודותינו | החשבון שלי | תקנון | צור קשר|פרסמו אצלנו|כתבו לנו


חנות וירטואלית | בניית אתרים
סיקום - חנות וירטואלית
© 2018, לוס אנג'לס ישראל . כל הזכויות שמורות