בס''ד
 
עברית | English                              
חבר קיים התחבר | חבר חדש הרשם
דף הבית | אודותינו | החשבון שלי | תקנון | הפוך לדף הבית | צור קשר | פרסמו אצלנו
אקטואליה

ועידה ששים שנה אחרי
28.11.07
א. באור לטו"ב בכסלו תשס"ח (26.11.07), נפתחה ועידת אנאפוליס. בערב שלפני ששים שנה בדיוק,
 
באור לטו"ב בכסלו תש"ח (אז 29.11.47), נתקבלה בעצרת האו"מ ההחלטה על הקמת מדינת ישראל.
צדק צריך אי פעם להופיע - גם אם התמהמה מאד - לתיקון עוולות היסטוריות. הערבים ידעו היטב, שהם גזלו מעם ישראל את המקום המקודש ביותר ליהודים, וכי הנגזלים לא התייאשו מלחזור לבנות בית-מקדשם במהרה בימינו. הצדק שהופיע באיחור, הושפע גם מהעובדה שנגרמה שואה לעם ישראל, ברציחת ששה מיליונים מבניו, הי"ד, שליש מ-18 מיליון אז. ביום, י"ז בכסלו לפני ששים שנה, לפי התאריך העברי, שמחנו גם בירושלים על ההחלטה באו"מ, אעפ"י שהיא עצמה לא נכללה כשייכת לגבולות המדינה. והנה הערבים שהיו משופעים במדינות רבות, לא קיבלו החזרה חלקית של ארץ-ישראל לעם ישראל. הם פתחו מיד בפעולות איבה ורציחות בנו, הן ביישובים והן בכבישים, לרבות זינוב בנחשלים שבנו. לא! אין זה צודק שלערבים נציגים רבים בועידה זו, ובייחוד, העוול המשווע שנותן מעמד שווה לקרבן (אנחנו) ולרוצח (הם); למדינה דמוקרטית שוחרת שלום (אנחנו) ולנציגות של מדינות בלתי דמוקרטיות (הם). יתר על כן, ברשות הפלסטינית, יש רוב לחמא"ס, שמבקש להשמידנו ולא רק לגזול את מדינתנו. אכן, עדיין, רחוק העולם מאד מתיקון עולם במלכות שדי. עד אז, חובה דחופה מוטלת עלינו לתקן בתוכנו את הטעון תיקון ברוח התורה ולחתור להגשמת צדק צדק תרדוף. להלן, נסקור בתמציתיות את הנילמד עד פרשת "ויגש" מספר בראשית, בו חזרנו לקרוא מ-שמחת-תורה השנה, תשס"ח.
 

ב. בפרשה הראשונה של חומש בראשית, נתקלים אנו בקינאה השלילית, שהזולת (הבל) זוכה להערכה טובה יותר מהמקנא (קין), והאחרון רוצחו. לפנינו רצח ראשון בכלל, ושל אח הרוצח אח בפרט. "לפתח חטאת רובץ" (בראשית, ד' ז'). בהמשך מצויינת נפילה מוסרית "רבה רעת האדם" (ו', ה'). אחת הסיבות לכך, נובעת ממציאות של קינאה שלילית ולא אתגרית למאמצים בונים, כדי שגם למקנא יהיו הישגים. בפרשת "בראשית" למדים שהקב"ה הוא מחוקק חוקי הטבע בורא העולם ומנהיגו. " נעשה אדם בצלמנו כדמותנו" ( א', כ"ו) היא הבטחת יכולת קליטת דעת ה' ללכת בדרכיו. פרשת "נח" מלמדת על מבול משחית חד-פעמי, מידי שמיים וחובת בני-האדם להישמר מהבאת מבול משחית מידי אדם. פרשת "לך-לך" מלמדת שהתעלות רוחנית ומוסרית, מחייבת נכונות לוותר על קניינים גשמיים וכן ברית מילה נועדה בין השאר לחנכו לריסון היצר המיני, ומשמשת רקע להתקרבות אל הא-לוהים, בורא עולם ומנהיגו.
 
פרשת "וירא" מלמדת על בחירת בית-אברהם לעשיית צדקה ומשפט ועל עמידתם של יצחק ואברהם בניסיון העקידה, לעומת הפיכת סדום ועמורה המושחתים. פרשת "חיי-שרה" מלמדת על קנייה בפועל של הזכות בכוח לבעלות על ארץ-ישראל, בקניית מערת המכפלה לקבורת שרה, ואחר-כך, לאבות והאמהות של עם ישראל (למעט רחל אמנו). בנוסף, ניתן ללמוד על סגולתם של מצווים ועושים כאליעזר עבד אברהם; וכן, על סגולתה של רבקה אמנו המדברת מעט ועושה הרבה. פרשת "תולדות" מלמדת, שלמען פיקוח-נפש מוסרי ורוחני של העם, הכרחי מעשה חכמה=מרמה, בתנאי של לקיחת אחריות. רבקה היא היודעת כי האב השלישי הראוי הוא יעקב ולא עשיו, ועל כן מיידעת את יעקב שעליו לשלם מחיר על נטילת ברכת הבכורה מיצחק אבינו, כדי שלא תושת על עשיו אחיו. פרשת "ויצא" מלמדת כי הגלות היא בית-יוצר לעם ישראל ושלב בהתהוות האומה, לפי ברית בין הבתרים, ברית הא-לוהים עם זרעו של אברהם ויצחק. פרשת "וישלח" מלמדת על דרך המאבק לזכות הקיום, לפי רמת המוכנות למלחמה, לתפילה ולדורון.
כי רק המוכן כראוי למלחמה, רשאי לנסות למנעה בסיוע הקרבת דורון לאויב, וכך להימנע משפיכות דמים, ככל האפשר. פרשת "וישב" מלמדת שאסור אפילו לצדיקים, לבקש לישב בשלווה, כאשר בין אחים טרם התגברו על הקינאה השלילית באח שהופלה לטובה, על ידי זכייה לבדו בכתונת פסים. המצטיין צריך להשתדל כמיטב יכולתו להעלאת הישגם של האחרים. שינאת חינם גרמה למכירת יוסף, שבעקבותיה באה גלות מצרים. פרשת "מקץ" מלמדת כי הישנות חלומות, עשויה לרמז על נבואה לעתיד. פרשת "ויגש" מלמדת, כי מקום שמגלים בו מסירות נפש עילאית, יוצר תשתית לגאולה ולאהבת חינם. אבל, עם תחילת גלות מצרים, נוצרת החובה לשמור על העצמאות=המהות, שמבוססת על הטמעת הלימוד, שנובע מיישום לקחי מעשי אבות סימן לבנים.

ג. הפרשות שלאחר פתיחת ועידת אנאפוליס, פרשות "וישב" ,"מקץ", "ויגש", "ויחי", מלמדות על זהותם של יעקב ויוסף שעצמותיהם תעלינה לארץ-ישראל. הנדע גם אנו לשמור על זהותנו=מהותנו-עצמותנו בארץ-ישראל לעם ישראל לפי תורת ה' בישראל?


אודות הכותב:
גדליהו רחמן: בוגר האוניברסיטה העברית במקצועות מתמטיקה ופילוסופיה. פרסם מאמרי הגות רבים וכן ערך בשנים תשכ"ח-תשל"א בטאון להגות יהודית בשם מ.ת.ת (מציון תצא תורה). בשנת תשס"ה יצא לאור ספרו "פרוזדור הקליטה בעולם של חמישה ממדים" בהוצאת ספרים "מ. מזרחי".
ד"ר אליעזר רחמן:בעל תואר PH.D בכימיה מטעם מכון וייצמן והאוניברסיטה העברית. עבד במכון וייצמן ובמכון הביולוגי בנ"צ,וכן השתתף כחבר מערכת ב-בטאון הנ"ל
.

מקור המאמר: מאמרים

 
תגובה לכתבה   |   שלח לחבר
 
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות
 
  תגובות  
 




 
 
 
 

ראשי | אודותינו | החשבון שלי | תקנון | צור קשר|פרסמו אצלנו|כתבו לנו


חנות וירטואלית | בניית אתרים
סיקום - חנות וירטואלית
© 2019, לוס אנג'לס ישראל . כל הזכויות שמורות