בס''ד
 
עברית | English                              
חבר קיים התחבר | חבר חדש הרשם
דף הבית | אודותינו | החשבון שלי | תקנון | הפוך לדף הבית | צור קשר | פרסמו אצלנו
חלומות

חלומות נוירו פסיכולוגיים ויחסיך עם אמך

במקום שתקבל טופס למלא, או תישאל סידרה של שאלות חקרניות על חלומות ועל יחסיך עם אמך אתה מצויד במקום זאת במשגר רקטות, נשק לייזר, מארז סילוני ואמצעי לראיית לילה ונשלח קדימה להילחם כנגד חוצנים רצחניים

רמת המיומנות שאתה מביא למשימתך, קובעת את חומרתה של מחלתך.
הדבר נשמע כמו תיאור מעט סוריאליסטי, קומי חסר טעם.
עם זאת על פי צוות במכון הלאומי האמריקאי לבריאות הנפש (NIMH) בבטסדה שבמרילנד, משחק וידאו המבוסס על התסריט המתואר למעלה עשוי לספק רמזים מכריעים, לא רק באבחון דיכאון אלא גם בקביעת חומרתו של דיכאון זה.
המשחק המדובר הוא "דיוק ניוקם", הרפתקת מציאות מדומה פופולארית במידה עצומה, שבה דיוק האפונימי במידה רבה – גבר מצואיסטי, רודף נשים, קצוץ שיער בסגנון ארנולד שוורצינגר – מגן על כדור הארץ , ובאופן מיוחד על תושבותיו הנשיות, כנגד מערך לא סימפטי של חוצנים מוטנטים ושאר תוקפנים מעוותי גוף.
היו אלה הגורמים הניווטיים, בניגוד לגורמים הלחימתיים שמשכו את התעניינות הצוות של נ.י.מ.ה . מספר מחקרים בנושא הדיכאון הצביעו על כך שהמצב יכול היה להיות כרוך בהתכווצות או תפקוד לקוי של ההיפוקמפוס, אותו חלק במוח הנוגע לזיכרון ומודעות מרחבית.

ע"י שימוש בעיירה וירטואלית, המבוססת על סצנות מדיוק ניוקם, ובקשה מהמתנדבים לנווט את דרכם לציוניי דרך שונים ברחבי אותה העיירה במסגרת זמן קצובה – למרות חסרונם של כלי הנשק והחוצנים – הצוות של נ.א.מ.ה. ברשות נדה גולד, היה מסוגל לאמוד מודעות מרחבית וזיכרון.

אותם מתנדבים הסובלים מדיכאון, הראו ליקוי ניכר בתפקודים מנטאליים שכאלה, וסיפקו כך לגולד ולצוותה, אבן בוחן למדוד כנגדה את מידת חומרתו של הדיכאון שלהם. (המתנדבים שהיו מדוכאים במידה הכרונית ביותר, הפגינו את התוצאות הגרועות ביותר בניסוי).

"מבדקים נוירו פסיכולוגיים ביססו מזמן את קיומו של חיסרון בזיכרון בחולים עם דיכאון חד קוטבי ובהמשך באלו שסובלים מדיכאון דו קוטבי, " כותבת גולד במאמר אודות ממצאיה בכתב העת האמריקאי לפסיכיאטריה.

באופן מסורתי, משימות האומדות זיכרון מרחבי, דרשו מאנשים לזכור את מיקומם של פריטים במערך.

"בגלל הטבע הרב שטחי שלהן, משימות ניווטיות מבוססות מציאות וירטואלית עשויות לספק מדד יותר עקבי, רגיש של יכולת מרחבית וידרשו בסבירות יותר גבוהה מעורבות היפוקמפלית, לפיכך יגדילו את הרגישות שלהן להשפעה של דיכאון על אותו תחום קוגניטיבי."

בשונה ממחלות פיזיות באופן גלוי כמו סוכרת, אשר יכולות להיות מאובחנות ונאמדות ע"י מבחן פשוט, לא קיימת כזו טכניקה מוחלטת הקובעת את חומרתו של מצב מנטאלי כזה של דיכאון.

"דיכאון הוא מורכב בצורה קיצונית" מסביר ג‘ין אלן, "ויכול להיות קשה מאוד לאבחון ולהערכה."

הוא מבטא עצמו במגוון דרכים שונות עבור מגוון של אנשים שונים.
מצד אחד של הסקאלה יש לך את אלו הסובלים באופן מתון בלבד ואשר חייהם אינם מושפעים קשה מידיי; מהצד השני, יש לך דיכאון קליני כרוני אשר, במקרה הגרוע, יכול להפוך לפסיכוזה כוללת.

"למדוד בדיוק היכן ממוקם מישהו על הרצף הזה, או האם למעשה הם נמצאים עליו בכלל, זה דבר מאוד קשה."

מדריך האבחנה והסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות – ה"תנך" עבור מומחים לבריאות הנפש – מראה קטגוריות של הפרעות נפשיות, וקניי מידה מגוונים לאבחון והערכה של הפרעות אלו.

באופן דומה, הרבה שיטות לדירוג דיכאון כגון רשימת מצאי הדיכאון של בק, סקלת דירוג הדיכאון של מונטגומרי אסברג, סקלת דירוג הדיכאון של המילטון ורשימת מצאי של דיכאוניות סימפטומטית פותחו על מנת לנסות לכמת ולמדוד את חומרת המחלה הנפשית.

זה נשאר מדע בלתי מדויק, עם זאת, וכזה שמסתמך על חיבור הדרגתי של פיסות מידע באמצאות שאלות ותשובות יותר מאשר על איזשהו מבדק המאבחן באופן ברור, שאינו משתמע לשני פנים.

"קיימים מגוון של שאלונים בהם אתה יכול להשתמש על מנת לעזור לאמוד מצב של מישהוא," אומר גין אלן, "אבל מנקודת ראות פסיכו אנליסטית הם לא באמת מאוד מדויקים."

מבחן הניווט במציאות מדומה יכול לעזור למלא את הפער הזה.

השימוש במשחקים וירטואליים שכאלה כדי לאמוד מצב נפשי אינו חדש כשלעצמו. צוות מהאוניברסיטה העברית בירושלים השתמש בניווט דרך מבוך מציאות מדומה על מנת לעזור באבחון של סכיזופרניה, בעוד שמחקר אחר שנערך במכון הלאומי האמריקאי להיזדקנות, בולטימור, עשה שימוש במערכת דומה למדידת ההידרדרות המנטאלית הנובעת מגיל הזקנה.

הניסוי של נ.א.מ.ה, עם זאת הינו הראשון מסוגו ליישם טכנולוגיה שכזו לבעיות של דיכאון.

המחקר שילב 30 מתנדבים/ות גברים ונשים מיחידות פסיכיאטריות פתוחות וסגורות בנ.א.מ.ה., טווח הגילאים נע בין 21-65, עם 19 מתנדבי בקרה בריאים. אנשים שהציגו מומחיות רבה במשחקי וידאו נשללו.

המתנדבים הורשו להכיר לעצמם עיר מציאות מדומה כזו שמשתמשים בה בדיוק ניוקם, לפני שניתנו להם 20 דקות לנווט את דרכם ברחבי העיר תוך כדי איתור מגוון ציוני דרך.

התוצאות הוכיחו עצמן כמאלפות ביותר. קבוצת הבקרה הבריאה יכלה למצוא את דרכה ליותר יעדים באופן משמעותי(ממוצע של 3.8)
מאשר אלו הסובלים מדיכאון (ממוצע של 2.4).

בתוך הקבוצה השנייה, התגלה מתאם ברור בין חומרת הדיכאון לבין יכולת ניווטית, כאשר אלו הסובלים מהדיכאון החמור ביותר מציגים את היכולת הנמוכה ביותר למצוא את דרכם ברחביי העיירה הוירטואלית.

"התוצאות שלנו מרמזות על כך שביצועים של זיכרון מרחבי במשימות ניווט של מציאות מדומה עשויות לייצג מדידה ניתנת לכימות על מנת לאמוד גירעון היפוקמפלי אפשרי אצל חולים עם דיכאון,"מסכם המאמר של גולד בכתב העט האמריקאי לפסיכיאטריה.

בעוד שהמחקר לא מספק אמצעים חד משמעיים לאבחנה ממשית של דיכאון, הוא בהחלט מציע את האפשרות לאבן בוחן חדשה ויותר מדויקת למדידת רמתו של הדיכאון.

"ככלי איבחוני בלבד אני סבור שיעילותו מוגבלת," אומר גין אלן. "המודעות הסביבתית שלי מזעזעת, אבל איני סובל מדיכאון קליני.

"עם זאת, כמבחן לחומרתו של דיכאון קליני, אני חושב שהוא יוכל לשחק תפקיד גדול ומרגש."
כתבות נוספות:
 
תגובה לכתבה   |   שלח לחבר
 
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות
 
  תגובות  
 




 
 
 
 

ראשי | אודותינו | החשבון שלי | תקנון | צור קשר|פרסמו אצלנו|כתבו לנו


חנות וירטואלית | בניית אתרים
סיקום - חנות וירטואלית
© 2019, לוס אנג'לס ישראל . כל הזכויות שמורות